שתילת גן גדר – גדר חיה מוכנה באדניות

שיתוף פוסט זה

גדר חיה – גן גדר שתולה באדניות לבתי קפה, מסעדות, גני אירועים ובתי מלון, 

אנו שמחים לספק לכם מידע עשיר בתחום השתילה במכלי השתילה-

פתרונות צמחייה למשטחים מרוצפים מחייבים חשיבה מושכלת הבאה להתאים את המוצר הנכון למקום הנכון. הצרכים המשתנים ממקום למקום דורשים פתרונות שונים, 

הכללים הבסיסיים להצלחה הינם קבועים ומחייבים. בבואנו לתכנן גינון לבתי קפה, מסעדה, גן אירועים, מרפסת גג, חניה או כל משטח מרוצף אחר, ראשית עלינו לברר מהי התועלת המבוקשת ועל פיה להתאים את בחירתנו. לגינון נכון באדניות יתרונות רבים ומגוונים והעיקריים הם: 

• הסתרה ויצירת פרטיות.

• תיחום טבעי ללא צורך באישורים ורישיונות.

• מניעת מעבר אנשים או בעלי חיים. 

• הענקת גוון אקולוגי, ירוק וידידותי לסביבה.

• מתן רעננות, צבע וריח בעזרת הצמחייה.

המרכיבים של גינון באדניות הם: סוג מכלי הגידול, מצע השתילה לצמחייה, מערכת השקיה וניקוז ותחזוקה שוטפת. במאמר זה נתייחס לכל הנושאים בהרחבה.

סוג מיכלי הגידול

גינון על משטחים מרוצפים מחייב שימוש במכלי שתילה. קיימים היום מספר סוגי מכלים שבהם אפשר להשתמש כאשר לכל סוג ישנם יתרונות וחסרונות.

אדניות או עציצים מבטון- משקלם הרב משמש כעוגן יציב אך קשה יהיה להעבירם ממקום למקום במידת הצורך. הם דורשים איטום בשתי שכבות והזמן העובר אינו מטיב איתן.

אדניות מעץ- ניתן לבנותן על פי מידה מדויקת, משקלן מהווה בסיס איתן גם במקרה של צמחיה גבוהה, ניתן להניחן על גלגלים עם מעצורים, חובה לאטום אותן ורצוי על ידי יריעות P.V.C, קל ופשוט לחבר להם נקז טכנו רם סטנדרטי, צורתן הגיאומטרית מאפשרת סגירה מלאה המונעת מעבר אנשים, רעש, זיהום אויר ומאפשרת פרטיות מוחלטת. אפשר לבנותן בעיצובים יפים ולהעניק להן גוון מתאים המשתלב עם הקיים בבית העסק.

מצע השתילה

מצע השתילה אומנם אינו נראה לעין אך הוא אחד המרכיבים החשובים ביותר. השכבה הראשונה בתחתית האדנית צריכה להיות שכבת ניקוז בעובי 3-5 ס"מ של טוף בגודל של 4-20 מ"מ, שכבה זו מאפשרת זרימת מים חופשית המתנקזת דרך הנקז הנמצא בתחתית האדנית. דבר המונע הצטברות מלחים וריח רע ומאפשר הזנה של מים רעננים לבסיס השורשים. 

מעל שכבה זו רצוי למלא במצע שתילה המורכב מתערובת של כבול, קוקוס וטוף גרוס 4-8 מ"מ. ניתן להשיג תערובת זו לאחר שעברה חיטוי בקיטור וכך נבטיח ניקיון ממחלות ווירוסים ונמנע התפתחות עשבים. תערובת זו הינה בעלת אחיזת מים טובה היוצרת תנאים נוחים להתפתחות מערכת השורשים והצמחייה.

צמחייה

סוג הצמחייה יקבע על פי המטרה המבוקשת. צמחים גבוהים, נמוכים, משתפלים או מספר גבהים גם יחד. בחירת סוגי הצמחים תתייחס למיקום האדנית כאשר הגורמים המשפיעים הם: שמש או צל בחלקי היום השונים, כיווני רוח, נפח בית השורשים ביחס לגודל האדנית, שמירת פרופורציה נכונה בין גודל הצמח לגודל האדנית, (הדבר חשוב בעת משבי רוח חזקים כאשר עלוות הצמח משמשת כמפרש מול הרוח), עמידות למחלות ומזיקים מאחר ואיננו רוצים להתעסק עם ריסוסי הגנת הצומח במקומות שהם במי אוכל, עמידות לתנאי הסביבה כמו פיח וזיהום אוויר, עונתיות של סוגי הצמחים בהיבט של פריחה ונשירת עלים, שילוב של צמחים בעלי טקסטורת עלים מעניינת ובעלי ריחות נעימים וצפיפות העלווה.

להלן מספר סוגי צמחים היכולים לשמש כצמחיה באדניות: צמחי תבלין, גרניום זוחל, סוגי גבנון, סקבולה, רוסליה, מיני אוג, בוהיניה לבידה, מיני דק פרי, עץ השמן, בראיניה, סולנום רנטונט, גויאבה תותית, מיני הדר ועוד. מוצר חדש מהפכני ומעניין הקיים היום בשוק הינו מוצר הנקרא "גן גדר"- גדר חיה מוכנה והוא פרי פיתוח של משתלת "נמפיאה", מוצר זה הינו קיר ירוק מוכן מיידי היכול להגיע בכל גובה ולתת פתרון מושלם בן רגע.

מערכת השקיה

מערכת השקיה ממוחשבת היא תנאי הכרחי להצלחה, הניסיון מלמד שאין לסמוך על השקיה ידנית גם במקומות שבהם יש נוכחות קבועה, כיום ניתן להשיג ראש מערכת ממוחשב פשוט ויעיל המורכב בתוך ארון ננעל הנראה כמו ארון חשמל קטן. ראש המערכת מורכב מברז ראשי, מקטין לחץ, מגוף חשמלי, מסנן מים ווסת לחץ, המהדרין גם יוסיפו מז"ח (מונע זרימה חוזרת) ומשאבת דשן. הזנת האדניות תתבצע בעזרת צינור עיוור המוצמד לקיר או לתחתית האדנית בצורה אסתטית, צינור זה ניתן להשיגו בשלושה צבעים שחור, לבן וחום. כל אדנית תושקה בעזרת שלוחת טפטוף 16 מ"מ או באדניות קטנות בשלוחת טפטוף של 8 מ"מ. את כמויות המים מעדכנים במחשב ההשקיה על פי תנאי מזג האוויר, בתקופות חמות כאשר ההתאיידות היומית גבוהה מגבירים את כמות המים ובתקופת החורף מצמצמים, אדניות הנמצאות חשופות לשמש כל היום יצטרכו יותר מים מאדניות הנמצאות באזור מוצל. בימי גשם יש לעצור את ההשקיה אך אדניות הנמצאות תחת גג עדיין יזדקקו להשקיה.

ניקוז

ניקוז האדניות מתחיל בנקז טכנו רם המורכב בגובה של כ- 2 ס"מ מעל תחתית האדנית, בתוך האדנית מעל הנקז עומד צינור מחורר עם מכסה עליון המאפשר לנו לתחזק במידת הצורך את פתח הנקז ולשחרר סתימות במידה ותהיינה. החלק החיצוני של הנקז מחוץ לאדנית הינו חיבור מהיר המתחבר בצורה קלה לצינור ניקוז של 20 מ"מ האוסף את כל עודפי ההשקיה מכל האדניות לנקודת ריקון אחת מוסדרת.

תחזוקה שוטפת

תחזוקת האדניות מתבטאת בטיפול דו שבועי קצר שבמהלכו יש צורך לבדוק את מערכת ההשקיה, נזילות, ניקוי עלים יבשים, גיזום קליל או הדליה של ענפים הגדלים הצידה, הורדת פרחים שסיימו לפרוח וחידוש צמחייה במקומות שבהם שתלנו צמחייה עונתית.

סיכום

ההצלחה הינה פועל יוצא של ביצוע מושלם, לצערנו השוק פרוץ וכל אחד מתיימר להיקרא מומחה בתחום. יש צורך לבחור איש מקצוע אמיתי וחברה אמינה המשתמשים בחומרים האיכותיים ביותר. 

איטום לקוי, בחירת צמחים מוטעית או מערכת השקיה וניקוז לא תקינים יורידו לטמיון את כל ההשקעה.

נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה,

המאמר נכתב ע"י יורם בן עמי- משתלת נמפיאה בע"מ.

עוד מאמרים

מהם יתרונות צמחיה מלאכותית?

לצמחייה מלאכותית של נמפיאה בע"מ יש מספר יתרונות על פני צמחים טבעיים: ביצענו מאות פרוייקטים מרשימים ביותר של צמחיה מלאכותית הכוללים קירות ירוקים, עצים ענקיים